جاذبه زمین چه شکلی است؟ /style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet">
جاذبه زمین نیروی مهمی در تاریخ بشر است و این پیوند نامرئی سبب استحکام و استقرار تمام جهان می‌شود.
جاذبه زمین چیست,تصاویر جاذبه زمین
 

جاذبه زمین پیوند نامرئی است که سبب استحکام و استقرار تمام جهان می‌شود
 
با این حال جای تعجب دارد که اندازه‌گیری دقیق این جاذبه هنوز هم کار دشواری است.
 
نیروی جاذبه به طور کلی یک نیروی فوق العاده قوی است اما در سیاره ما از یک بخش به بخش دیگر متفاوت است.
 
جاذبه زمین,شکل جاذبه زمین
نیروی جاذبه به طور کلی یک نیروی فوق العاده قوی است
 
نقشه‌های دقیق از این کشش سرنخ های قابل توجهی را در مورد اینکه دقیقا چه چیزی در سطح زمین نهفته است به ما نشان می‌دهد.
 
برخی از بهترین نقشه‌های نیروی جاذبه زمین توسط گروه ژئودزی استرالیای غربی در دانشگاه کورتین به وجود آمده است. ژئودزی مطالعه ریاضی از شکل و خواص و ویژگی‌های زمین است. این گروه داده‌های به دست آمده از ماهواره ها و مشاهدات زمینی را با یکدیگر ادغام کرده و نقشه‌هایی با بالاترین وضوح را از گرانش ایجاد می‌کنند. نتیجه این تلاش نقشه‌های گرانش محلی شش قاره سیاره زمین بوده است.
دانستنی هایی درباره جاذبه زمین, اندازه گیری نیروی جاذبه
 
این نقشه ها سرنخ هایی از اینکه چه چیزی در سطح زمین نهفته است را به ما نشان می‌دهد
 
در ادامه این خبر ما نگاهی به این نقشه‌ها خواهیم انداخت. در این نقشه دقیق مناطق آبی رنگ دارای کمترین میزان نیروی گرانش و مناطق قرمز رنگ بیشترین میزان گرانش را دارند.
 
این نقشه آمریکا جنوبی است. نیروی گرانش عظیم رشته کوه آند و ارتفاعات در شرق را می‌توان مشاهده کرد و گرانش کم در مناطق مسطح‌تر غرب برزیل نیز دیده می‌شود.
عکس جاذبه زمین روی نقشه,نقشه هایی دقیق از جاذبه زمین
 
در این نقشه آمریکا جنوبی نیروی گرانش عظیم رشته کوه آند و ارتفاعات در شرق را مشاهده می کنید
 
اروپا دارای میزان گرانش بیشتری است اگرچه بار دیگر در رشته کوه آلپ نیروی گرانش قوی‌تر آشکار است.
 
استرالیا دارای میزان نیروی گرانش کمتری است و گرانش قوی‌تر در اندونزی و پاپوآ گینه نو به سمت شمال قابل مشاهده است.
 
در اینجا آمریکای شمالی را مشاهده می‌کنید که ویژگی جغرافیایی اصلی این منطقه یعنی رشته کوه راکی و ناهمواری های غرب بیشترین میزان نیروی گرانش را دارند.
 
تصاویر جاذبه زمین, جاذبه زمین روی نقشه آمریکا
 
در آمریکا شمالی رشته کوه راکی و ناهمواری های غرب بیشترین میزان نیروی گرانش را دارند
 
آفریقا دارای نقشه پیچیده‌تری از نیروی گرانش است. نیروی گرانش بیشتر در جنوب، شمال و غرب قابل مشاهده است و ترکیبی از گرانش زیاد و کم در شرق و بخش مرکزی نیز دیده می‌شود.
 شکل جاذبه زمین,جاذبه زمین چیست
نقشه آسیا تا حدی ناقص است اما نیروی گرانش عظیم به ویژه در منطقه رشته کوه هیمالیا به طور آشکار در این نقشه قابل مشاهده است.
 
نقشه آسیا تا حدی ناقص است اما نیروی گرانش در منطقه رشته کوه هیمالیا قابل مشاهده است

 


موضوعات مرتبط: علمی

پنج شنبه 26 مرداد 1396 | 3:54 PM | مهدیار |

جونو یکی از فضاپیماهای ناسا است که به دور سیاره‌ی مشتری، بزرگترین سیاره‌ی سامانه خورشیدی، در گردش است. این فضاپیما در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و در سال ۲۰۱۶ در مدار سیاره‌ی مشتری قرار گرفت.
 درباره جونو,قطب پر تلاطم مشتری
جونو یکی از فضاپیماهای ناسا است که به دور سیاره‌ی مشتری، در گردش است
 
اسم این فضاپیما از اساطیر رومی گرفته شده است. مطابق با یک افسانه، ژوپیتر (یکی از خدایان باستان) علاقه‌ی زیادی برای پنهان شدن در پشت ابرها داشته اما همسرش جونو (یکی دیگر از خدایان باستان) می‌توانسته او را از میان ابرها ببیند. همانند این داستان، سیاره‌ی مشتری (ژوپیتر) به وسیله‌ی توده‌ی عظیمی از ابر پوشانده شده است و فضاپیمای جونو در پشت این ابرها در حال جست و جو است تا به دانشمندان ناسا برای فهمیدن و شناختن این سیاره‌ی غول پیکر کمک کند.
 
جونو چگونه به مطالعه‌ی سیاره‌ی مشتری می پردازد؟
فضاپیمای جونو در روز پنجم آگوست سال ۲۰۱۱ با موشک اطلس ۵ به فضا پرتاب شد و در تاریخ ۴ جولای ۲۰۱۶ به مدار مشتری رسید. این فضاپیما بر روی سیاره‌ی مشتری فرود نیامده است، جونو یک فضاپیمای مدارگرد می‌باشد. این نوع فضاپیماها در اطراف اجرام دیگر و به منظور مطالعه‌ی آن‌ها، در فضا پرواز کرده و یا می‌چرخند. مدارگردها در بالای اتمسفر هر سیاره، در گردش هستند. جونو در مدت حدود ۲۰ ماه چندین چرخش قطبی به دور سیاره‌ی مشتری خواهد داشت.
 آشنایی با جونو,جونو چیست
عکسی که مدارگرد جونو از ابرهای طوفانی مشتری ثبت کرده است
 
اولین چرخش جونو چیزی در حدود ۵۳٫۵ روز به طول انجامید؛ این چرخش طولانی به فضاپیما فرصت خواهد داد که سرعتش را کاهش داده و در محدوده‌ی گرانشی سیاره قرار گیرد. پس از آن، چرخش علمی جونو به مدت ۱۴ روز آغاز خواهد شد. در طی چرخش علمی، تمامی تجهیزات پژوهشی فضاپیمای جونو شروع به کار کرده و جمع‌آوری و ثبت اطلاعات آغاز می‌شود. جونو ۳۷ مرتبه در مدار سیاره‌ی مشتری چرخش خواهد داشت و به ارتفاع ۴۲۰۰ کیلومتری بالای ابرهای این سیاره خواهد رفت. در پایان این ۳۷ چرخش، این مدارگرد متوقف شده و فضاپیما به درون اتمسفر سیاره‌ی مشتری پرتاب شده و خواهد سوخت.
 
فضاپیماهای ناسا, درباره فضاپیماهای ناسا
جونو اولین عکس خود را از نواحی قطبی سیاره‌ی مشتری گرفته را مورد مطالعه قرار می‌دهد
 
تجهیزات علمی نصب شده بر روی جونو، اتمسفر مشتری، میدان مغناطیسی و میدان گرانشی این سیاره را مورد مطالعه قرار خواهند داد. میدان مغناطیسی، مجموعه‌ای از نیروهای مغناطیسی و میدان گرانشی محدوده‌ی نیروی گرانشی یک سیاره می‌باشند. جونو اولین عکس خود را از نواحی قطبی سیاره‌ی مشتری گرفته و شفق عظیمی که قطب شمال و قطب جنوب این سیاره را روشن می‌کند مورد مطالعه قرار می‌دهد.
 
بزرگترین سیاره‌ی سامانه خورشیدی,آشنایی با فضاپیماهای ناسا
کاوشگر جونو شفق های قطبی مشتری را بررسی می کند
 
جونو با اندازه‌گیری مقدار آب و آمونیاک موجود در اتمسفر سیاره‌ی مشتری به دانشمندان کمک می‌کند که بفهمند این سیاره‌ی غول پیکر چگونه شکل گرفته است. همچنین، جونو اتمسفر مشتری را در قسمت‌های زیر ابرهای عظیم آن مورد مطالعه قرار می‌دهد تا بیابد که این سیاره از چه چیزهایی تشکیل شده است. با نقشه برداری از میدان های مغناطیسی و گرانشی سیاره ی مشتری، جونو می‌تواند جرم هسته‌ی مشتری را تخمین بزند. وظیفه‌ی دیگر جونو، نمونه‌برداری از الکترون‌ها و یون‌های مگنتوسفر سیاره‌ی مشتری می‌باشد؛ این نمونه‌برداری به منظور پاسخ دادن به این سوال که چرا سیاره‌ی مشتری درخشان‌ترین شفق را در سیستم خورشیدی دارد، انجام می‌گردد.
 
قطب پر تلاطم مشتری, کارایی جونو
عکسی از قطب پر تلاطم مشتری که توسط جونو ثبت شده است
 
جونو دارای سه صفحه‌ی خورشیدی می‌باشد که انرژی را از خورشید جمع‌آوری کرده و برای تامین قدرت مورد نیاز فضاپیما مورد استفاده قرار می‌دهد. این صفحه‌های خورشیدی بر روی بدنه‌ی شش ضلعی فضاپیما به سمت بیرون گسترده می‌شوند و اندازه‌ی تقریبی آن‌ها ۲٫۶۵ متر پهنا و ۸٫۹ متر طول می‌باشد. فضاپیمای جونو و بال‌های خورشیدی آن مساحتی در حدود ۲۰ متر دارند. در هنگام چرخش در مدار، بال‌های خورشیدی جونو حدود ۴۵۰ وات الکتریسیته تولید می‌کنند که برابر با مقدار الکتریسیته‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کامپیوتر می‌باشد. در این ماموریت، کاوشگر جونو تنها نیست بلکه سه مجسمه کوچک که با مهره‌های «لگو» ساخته شده اند «جونو» را همراهی می‌کنند.  این سه مجسمه، تندیس هایی از «ژوپیتر» (رب النوع بزرگ یونان باستان و نام دیگر سیاره مشتری)، جونو (همسر ژوپیتر) و گالیه، پدر نجوم مدرن هستند.
 جونو چیست,درباره جونو
 
دانشمندان ناسا دریافته‌اند که مشتری از بقایای خورشید تشکیل شده است
 
چرا ناسا، سیاره‌ی مشتری را مورد مطالعه قرار می دهد؟
هدف از ماموریت جونو، کمک به دانشمندان برای بهتر فهمیدن نحوه‌ی شکل گرفتن مشتری و دیگر سیاره‌ها و همچنین چگونگی تغییرات آن‌ها در طول زمان، می باشد. ناسا همواره در تلاش است که جهان پیرامون زمین ما را یعنی سیستم خورشیدی و دنیای ماورای آن را شناخته و به ما نیز بشناساند. مشتری یکی از سیاره‌هایی است که به غول‌های گازی معروف هستند. این سیاره، همانند خورشید هیچگونه سطح جامدی ندارد و به طور عمده از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. باتوجه به این موضوع، دانشمندان ناسا دریافته‌اند که مشتری از بقایای خورشید تشکیل شده است؛ و از آنجائیکه مشتری یک سیاره‌ با جرم بسیار بالا می باشد دانشمندان حدس می زنند که این سیاره هنوز ترکیبات اولیه‌ی خود را حفظ کرده است و برخلاف سیاره‌های کوچک‌تر خیلی در اثر گذر زمان دچار تغییرات نشده است.
 کاوشگر جونو, فضاپیماهای ناسا
 
در زیر ابر متراکم مشتری رازهای بسیاری پنهان شده است
 
دانشمندان ناسا امیدوارند که بتوانند با مطالعه‌ی ترکیبات مشتری، چیزهای بیشتری در مورد تاریخچه و ترکیبات سیستم خورشیدی بیابند. با ۵۳ قمر رسمی دارای نام و ۱۴ قمر که هنوز نام رسمی ندارند، مشتری همانند یک ستاره در یک سیستم خورشیدی کوچک تر می‌باشد؛ به همین دلیل، دانشمندان ناسا امیدوارند که با بررسی این سیاره‌ی غول پیکر، بتوانند علاوه بر یادگیری هرچه بیشتر در خصوص سیستم خورشیدی ما، چیزهای بیشتری درمورد سیستم های سیاره‌ای اطراف ستاره‌های دوردست پیدا کنند. در زیر ابر متراکم مشتری رازهای بسیاری پنهان شده است و دانشمندان ناسا امیدوارند بتوانند با کمک جونو پرده از روی این رازها بردارند.

موضوعات مرتبط: علمی

چهار شنبه 25 مرداد 1396 | 6:3 PM | مهدیار |

 کره ماه تنها قمر سیاره زمین است که علاوه بر درخشندگی مسحورکننده اش ویژگی های جالب دیگری نیز دارد که پس از شرح چگونگی تشکیل این قمر در ذیل به شرح این خصوصیات غافلگیرکننده می پردازیم.

 
شکل گیری ماه
بر اساس نظریه غالب، کره ماه اندکی بعد از شکل گیری منظومه شمسی حدود ۴٫۵ میلیارد سال پیش با برخورد سنگی به اندازه سیاره مریخ به کره زمین به وجود آمد.
 قفل شده در یک مدار
شاید جالب ترین ویژگی ماه این باشد که همیشه یک طرف از صورت خود را به ما نشان می دهد اما با وجود این که ماه و زمین هر دو به دور خود و خورشید می‌چرخند چگونه چنین چیزی ممکن است؟ مدت‌ها قبل، اثرات گرانشی زمین موجب آهسته شدن چرخیدن ماه حول محور خودش شد. این آهسته شدن تا جایی پیش رفت که با چرخش ماه به دور خورشید تطابق و هماهنگی پیدا کرد و تثبیت شد.
بسیاری از قمرهای سیارات دیگر نیز رفتاری شبیه به این دارند. در زمانی که ماه به دور زمین می‌چرخد زمانی را بین زمین و خورشید می‌گذراند و نیمه‌ای از قسمت روشن ماه رو در روی ما قرار می‌گیرد. در واقع بر خلاف باور عموم، ماه نیمه تاریک ندارد، تنها نیمه‌ای است که ما هرگز نمی بینیم.
 
خواهر ماه
آیا ماه تنها قمر کره زمین است؟ در حال حاضر بله، اما ممکن است تا ابد این طور نباشد! در سال ۱۹۹۹ دانشمندان دریافتند یک شهاب سنگ به عرض ۵ کیلومتر در حال حرکت به سمت مدار زمین است و ممکن است توسط اثرات گرانشی زمین در مدار زمین گرفتار شود. دانشمندان نام این شهاب سنگ را “کرویتن” (Cruithne) گذاشتند و تخمین زدند که ۷۷۰ سال طول خواهد کشید تا این شهاب سنگ در یک مدار نعل اسبی حول زمین قرار بگیرد و برای ۵ هزار سال باقی بماند و تبدیل شود به خواهر ماه، دومین قمر کره زمین.
 
کیسه بوکسی به اسم ماه
سطح پر از چاله ماه نتیجه برخوردهای شدید اجرام آسمانی بین ۴٫۱ تا ۳٫۸ میلیارد سال پیش با سطح این کره است. زخم‌های حاصل از این جنگ اکنون به صورت چاله های متعدد در سطح این کره قابل مشاهده است. اما این که چرا این چاله‌ها در طول این مدت دچار فرسایش زیادی نشدند به دو دلیل است.
 
در مورد کره ماه بدانیم,رنگ کره ماه
در مورد کره ماه بدانیم,رنگ کره ماه
سطح پر از چاله ماه نتیجه برخوردهای شدید اجرام آسمانی با سطح این کره است
 
اول این که کره ماه از نظر زمین شناسی فعال نیست، بنابراین زلزله‌ها، آتش‌فشان‌ها و تشکیل کوه‌ها روی این کره به اندازه کره زمین موجب تخریب سطح آن نمی‌شود. دوم این که ماه تقریبا فاقد جو است، بنابراین باد و بارانی در ماه شکل نمی‌گیرد. همه این‌ها عدم فرسایش و تغییر شکل چاله‌های سطح کره ماه در طول این سالیان دراز را توضیح می‌دهد.
 
قمر تخم مرغی
ماه گرد یا کروی نیست و در واقع به شکل یک تخم مرغ است. بنابراین هسته ماه دقیقا در مرکز هندسی آن قرار ندارد، بلکه حدود دو کیلومتر با مرکز هندسی آن فاصله دارد.
 
دانستنی ها درمورد کره ماه,آشنایی با ماه
دانستنی ها درمورد کره ماه,آشنایی با ماه
ماه گرد یا کروی نیست و در واقع به شکل یک تخم مرغ است
 
دانشمندان می‌گویند هسته ماه احتمالا داغ و به شکل مذاب است، درست مانند هسته زمین. در حالی که اطلاعات به دست آمده از کاوشگر ناسا در سال ۱۹۹۹ نشان داد هسته کره ماه دو تا چهار درصد از جرم آن را تشکیل می‌دهد، در صورتی که هسته زمین ۳۰ درصد از جرم آن را تشکیل داده است.
 
آیا ماه یک سیاره است؟
ماه از سیاره پلوتو بزرگتر است و حدود یک چهارم زمین قطر دارد. برخی دانشمندان فکر می‌کنند که ماه بیشتر شبیه به یک سیاره است. بنا به همین دلیل زمین و ماه را همراه باهم یک سیاره در نظر می‌گیرند. به این حالت “دو سیاره” گفته می‌شود. سیاره پلوتو و قمرش که “شارون” نام دارد نیز به مانند زمین و ماه یک “دو سیاره” در نظر گرفته می‌شوند.
 
کشش گرانشی ماه
ماه بیشترین اثر را در جزر و مد زمین دارد البته در این زمینه خورشید نیز اثرگذار است. گرانش ماه اقیانوس های زمین را به سمت خود می کشد. اوج مد دریا زمانی رخ می‌دهد که اقیانوس همزمان با چرخش زیرین زمین در راستای ماه قرار می‌گیرد. یک اوج مد دیگر نیز در قرینه این اتفاق، آن طرف زمین رخ می‌دهد، چرا که ماه بیشتر از اینکه آب را به سمت خود بکشد، زمین را می کشد و مد رخ می‌دهد.
 
نکاتی درباره ماه,شناخت ماه
نکاتی درباره ماه,شناخت ماه
ماه بیشترین اثر را در جزر و مد زمین دارد البته در این زمینه خورشید نیز اثرگذار است
 
جزر و مدهای قوی هنگام ماه جدید و ماه کامل شکل می گیرند، زیرا خورشید، زمین و ماه در یک راستا قرار می‌گیرند. وقتی ماه در نزدیک ترین نقطه به زمین قرار داشته باشد قوی‌ترین جزر و مد رخ می‌دهد. خفیف‌ترین جزر و مدها نیز در یک چهارم ابتدایی و انتهایی ماه اتفاق می‌افتند. همه این کشش‌ها یک دلیل جالب دیگر نیز دارند و آن این است که هر ساله مقداری از انرژی چرخشی زمین توسط ماه دزدیده می‌شود و این اتفاق موجب آهسته شدن چرخش سیاره ما به میزان ۱٫۵ میلی ثانیه در هر قرن می‌شود.
 
بدرود ماه!
همین حالا که در حال خواندن این متن هستید ماه در حال دور شدن از ما است. هر ساله ماه مقداری از انرژی چرخشی زمین را می‌گیرد و از آن برای بزرگتر کردن مدار خود استفاده می‌کند و هر سال حدود ۳٫۸ سانتی متر از زمین دور می‌شود. محققان می‌گویند فاصله ماه از زمین در زمان شکل‌گیری‌اش تقریبا ۲۲۵۳۰ کیلومتر بوده، در حالی که اکنون حدودا در فاصلۀ ۳۸۵ هزار کیلومتری سیاره ما قرار دارد.


چهار شنبه 25 مرداد 1396 | 10:58 AM | مهدیار |

 مریخ چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی تر از زمین و با سرعتی کمتر از زمین حرکت می‌کند. این سیاره نصف زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی های روی زمین است. سیاره ی سرخ همانند زمین، یخهای قطبی، دره‌های عمیق، کوه، غبار، طوفان و فصل دارد. در زیر ۱۰ حقیقت شگفت انگیز در خصوص مریخ را با هم مرور می کنیم:

 
درباره سیاره مریخ,آشنایی با مریخ
درباره سیاره مریخ,آشنایی با مریخ
سیاره مریخ نصف زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی های روی زمین است
 
۱- شما روی مریخ احساس سبکی خواهید کرد!
اگر بشر روی مریخ پای بگذارد احساس سبکی زیادی خواهد کرد. سیاره سرخ از زمین کوچکتر است و جاذبه ی سطحی کمتری نسبت به زمین، جایی که آن را خانه می نامیم دارد. شما روی سطح مریخ به میزان ۶۲٫۵ درصد جاذبه کمتری را نسبت به مقداری که در زمین به آن عادت دارید، تجربه خواهید کرد. بنابراین اگر شما روی زمین ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشید، روی مریخ فقط ۱۹ کیلوگرم وزن خواهید داشت.
 
حقایقی درباره سیاره سرخ,درباره سیاره سرخ
حقایقی درباره سیاره سرخ,درباره سیاره سرخ
اگر بشر روی مریخ پای بگذارد احساس سبکی زیادی خواهد کرد
 
۲- مریخ بلندترین کوه ها را در بین سیارات منظومه ی شمسی داراست!
کوه المپوس واقع در سیاره همسایه ی ما (مریخ) که از آتشفشانهای سپری نیز تشکیل شده، تقریبا ارتفاعی به انداره ی سه برابر کوه اورست دارد. این کوه نزدیک به ۲۲ کیلومتر ارتفاع و قطری در حدود ۶۰۰ کیلومتر دارد. این مساحت تقریبا به اندازه ی مساحت مرکزی فرانسه است. البته دانشمندان بر این عقیده اند که ممکن است این آتشفشان هنوز هم فعال باشد.
 
شناخت بیشتر مریخ, آشنایی با علم نجوم
شناخت بیشتر مریخ, آشنایی با علم نجوم
کوه مرتفع ِ المپوس در مریخ
 
۳- چه کسی مریخ را کشف کرد؟
از آنجا که دیدن مریخ با چشم غیر مسلح برای هزاران سال امکانپذیر بوده، تقریبا ناممکن است که بگوییم چه کسی اولین کاشف مریخ بوده است. در سال ۱۶۰۹ گالیلئو گالیله اخترشناس ایتالیایی مریخ را با یک تلسکوپ اولیه روئیت کرد تا عنوان پدر مشاهدت نجومی را به خود اختصاص دهد. اخترشناس آلمانی کریستین هایگنز با استفاده از یک تلسکوپ پیشرفته در سال ۱۶۵۹ تصویری از مریخ را ترسیم کرد.
 
۴- سیاره قاهره
معادل واژه مریخ در زبان عربی قاهره است. چرا که ظاهرا بنیان گذاری ِ شهر قاهره در روزی بوده است که مریخ به وضوح در آسمان دیده می شده است.
 
نشانه های حیات در مریخ,حقیقت هایی درباره سیاره سرخ
نشانه های حیات در مریخ,حقیقت هایی درباره سیاره سرخ
در سال ۱۶۰۹ گالیلئو گالیله اخترشناس ایتالیایی مریخ را با یک تلسکوپ اولیه روئیت کرد
 
۵- یک سال مریخی
یک سال مریخی برابر ۶۸۷ روز زمینی است و هر روز آن ۴۰ دقیقه از روزهای زمینی بلندتر است.
 
۶- نزدیکی مریخ به زمین
در سال ۲۰۰۳ مریخ به نزدیکترین فاصله ی خود از زمین در ۶۰۰۰۰ سال اخیر رسید که این فاصله برابر ۵۵٫۷ میلیون کیلومتر بوده است. مطابق گزارش ناسا مریخ تا سال ۲۲۸۷ نیز به فاصله ای کمتر از این مقدار با زمین نخواهد رسید.
 
عکس های جالب از مریخ, شناخت بیشتر مریخ
عکس های جالب از مریخ, شناخت بیشتر مریخ
عکسی که تلسکوپ فضایی هابل از مریخ گرفته
 
۷- عصر یخبندان
عکسهای راداری به ما نشان می دهند که مریخ یک دوره یخبندان را پشت سر گذاشته، دوره ای که ۴۰۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است.
 
آشنایی با علم نجوم،نشانه های حیات در مریخ
آشنایی با علم نجوم،نشانه های حیات در مریخ
مریخ نورد کنجکاوی در سیاره ی سرخ
 
۸- نشانه های حیات
در سال ۲۰۱۴ مریخ نورد کنجکاوی مقادیر اندکی از گاز متان در مریخ پیدا کرد. در همان روزها دانشمندان ناسا بیان کردند که: “این نمیتواند نشانی از حیات و یا حضور اتفاقی گاز متان در جو مریخ محسوب شود اما می تواند به عنوان نشانه هایی از حیات در گذشته های بسیار دور این سیاره قلمداد گردد.”
 
۹- آب در مریخ
در ماه سپتامبر دانشمندان نشانه هایی از جریان آب شور را روی سطح سیاره سرخ در اوقات تابستانی اش کشف کردند.
 
آشنایی با مریخ, نام دیگر سیاره مریخ
آشنایی با مریخ, نام دیگر سیاره مریخ
تصویری از رگه های بجای مانده از حرکت آب روان در سطح مریخ
 
۱۰- بشر در مریخ
ناسا برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰ یک ایستگاه “مستقل از زمین” در مریخ بنا کند. ناسا می گوید: “به مانند برنامه آپولو، در این سفر ما کلیه نیازمندی های نوع بشر را به همراه خواهیم داشت، اما این بار بر خلاف آپولو ما برای ماندن می رویم.” در دهه های پیش رو ناسا قدمهایی را در جهت تاسیس یک ایستگاه انسانی در جایی فراتر از زمین خواهد برداشت.
 
ما به دنبال ظرفیت های انسان در یادگیری و انجام زندگی پایدار در ورای زمین برای بازه های طولانی تری هستیم. هر سفری به مریخ در هر رفت یا برگشت، ماه های زیادی به طول خواهد انجامید و در این سفرها گزینه ای به عنوان بازگشت های زود هنگام در دسترس نخواهد بود.

موضوعات مرتبط: علمی

چهار شنبه 25 مرداد 1396 | 10:46 AM | مهدیار |

 رگترین مزیت تلسکوپ های خوب این است که در تمام طول زندگی با شما خواهند ماند. اگر به خوبی از آن مراقبت شود تجهیزات نوری آن خراب نمی شود و تا ابد ماندگار خواهد بود. امروزه اغلب تلسکوپ ها بسیار خوب و مناسب هستند، به غیر از برخی موارد استثنایی قابل توجه که به راحتی قابل شناسایی است.

 
مهمترین نکته در خرید یک تلسکوپ به خصوص زمانی که محدودیت مالی نیز وجود داشته باشد این است که تلسکوپی را خریداری کنید که مناسب شما بوده و علایق خاص شما را تحت پوشش قرار دهد.
  اولین قدم در این راه، شناخت آنچه تصمیم به مشاهد و مطالعه آن دارید می باشد و این نکته ای است که اغلب مردم به آن توجه نمی کنند و پس از مدتی تلسکوپ خود را برای فروش گذاشته و یا باز می گردانند. خیلی ناراحت کننده است که بسیاری از افراد تلسکوپ های واقعاً خوب خود را برمی گردانند. لطفا قبل از خرید موارد ذیل را مد نظر بگیرید:
 
- قبل از خرید تا جایی امکان دارد درباره تلسکوپ آموزش ببینید و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید. یک خریدار آگاه معمولا بهترین گزینه را انتخاب می کند.
- ببینید به چه نوع پروژه های رصدی علاقمندید و اطلاعاتی راجع به نوع تجهیزاتی که در این باره به آن احتیاج پیدا خواهید کرد کسب کنید.
- بررسی کنید برای پروژه مورد نظر به چه چیز نیاز دارید و از کجا باید آن را تهیه کرد. تجهیزاتی که در برنامه های آتی مفید هستند خریداری کنید. همانطور که اطلاعات بیشتری می آموزید مجموعه تلسکوپ شما نیز باید غنی تر باشد.
- برای تماشای فضا حداقل به یک دیافراگم 4 اینچی نیاز خواهید داشت.
- در صورت نیاز به دنبال لنزهای ارزان تر باشید. به عبارتی درباره خرید لنزهای پلاستیکی فکر کنید. خیلی خوب است انواعی از عدسی ها را داشته باشید اما حداقل یک عدسی 25/1 اینچی تهیه کنید.
- به فکر خرید یک آداپتور باشید که به شما اجازه خواهد داد تا لنزهای کم هزینه را بر روی تلسکوپ های قوی و با کیفیت بالا سوار کنید. درنتیجه  قادر خواهید بود بدون پرداخت هزینه های گزاف در پروژه های گوناگون دیگر شرکت داشته باشید.
 
 
- در صورت امکان از یک دوست متخصص کمک بگیرید، در این صورت هر دوی  شما می توانید باهم نظر بدهید. از آنجایی که چشم های مختلف دیدهای متفاوتی دارند، یک جفت چشم دیگر می تواند مواردی که از چشم شما دور مانده را تشخیص دهد.
- بودجه خود را مد نظر قرار دهید. بهتر است پول خود را برای خرید وسیله ای با کیفیت بالاتر پس انداز کنید تا اینکه مجموعه ارزانتری تهیه کنید که مدت زیادی برای شما کار نخواهد کرد.
 
تصویری از تلسکوپ گالیله
- ضربه آهسته ای به تلسکوپ وارد آورید و مطمئن شوید ظرف مدت یک یا دو ثانیه تعادل خود را دوباره به دست می آورد.
- اگر قرار باشد تلسکوپ در گنجه خانه تان ثابت بنشیند آن تلسکوپ ارزشی ندارد. اطمینان حاصل کنید که می توانید آن را جابجا کرده و خودتان آن را آماده ی کار نمایید.
 
- یک کیت تمیز کننده برای تلسکوپ خود خریداری کنید. هرچه بیشتر از تلسکوپ تان مراقبت کنید طول عمر بیشتری خواهد داشت.
- کتاب های حاوی چارت های ستاره ای خریداری کنید. همانطور که در کار خود مهارت پیدا می کیند، می خواهید مسیرهای خود را ترسیم کنید و درک بهتری از آسمان ها داشته باشید.
- فقط تلسکوپی خریداری کنید که دارای گارانتی (

warranty) باشد.
- مطمئن شوید در صورت ناقص یا معیوب بودن تجهیزات، می توانید آنها را برگردانید.
- تحت تاثیر صحبت های فروشنده قرار نگیرید و به دقت انتخاب کنید.تلسکوپ جدیدتان لحظات خوش فراوانی را به همراه خواهد آورد.
 
 
 
 
تصویری از تلسکوپ فضایی هابل
 


سه شنبه 24 مرداد 1396 | 8:45 PM | مهدیار |

 

دانش > نجوم - از نیمه شب فردا (شنبه 21 مرداد) تا بامداد روز یک‌شنبه (22 مرداد ماه) آسمان سراسر ایران شهاب باران می شود و به همین خاطر علاقه‌مندان آسمان‌شب برای رصد این بارش شهابی هیجان زده هستند.
 
 
به گزارش خبرآنلاین، بارش شهابی برساوشی یکی از جذاب‌ترین شهاب باران‌های سالانه است.این هفته تقریبا بارش بارش شهابی برساوشی ِ سالیانه به اوج خود می رسد. شهاب های کوچک برساوشی که معمولا درخشان و رنگارنگ هستند توسط گرد غباری که سیاره زمین از مدار دنباله دار سویفت-تاتل جاروب کرده، تشکیل می شوند.اگر تا­ به ­حال در رصد رویدادهای آسمانی موفق نبوده اید نبايد بارش شهابی برساوشی امسال را از دست بدهید. در روزهای 21 و 22 مرداد ماه اوج بارش شهابی برساوشی است که در این روزها به دلیل پر نور نبودن ماه، رصدگران با سهولت بیشتری می‌توانند از رصد این پدیده نجومی لذت ببرند. در اين موقعيت دو برابر تعداد معمول بارش شهابها را در آسمان مشاهده مي‌كنيد.
 
برای کسانی که به دنیای شگفت‌انگیز آسمان شب علاقه دارند نام بارش شهابی برساوشی نام آشنایی است. بارش برساوشی یکی از معروف‌ترین و درعین‌حال پرتعدادترین بارش‌های شهابی سالانه است که در دهه آخر مردادماه به اوج خود می‌رسد. در شرایط به دور از آلودگی نوری و در زیر آسمانی تاریک و البته در ساعات اوج، رصدگران معمولاً بین ۶۰ تا ۱۰۰ شهاب در ساعت را مشاهده کنند؛ اما امسال ممکن است کمی خوش‌شانس‌تر از سال‌های قبل هم باشيد. برخی از پیش‌بینی‌ها نشان مي‌دهد که در بارش امسال ممکن است علاقه‌مندان به نجوم شاهد رگباری شهابی باشند.
 
منشا بارش شهابی برساوشی را دنباله‌داری به نام «سویفت-تاتل» (Swift-Tuttle) دانست که حدود 130 سال با یک بار حرکت، حرکت مداری خود را کامل می‌کند.
 
چطور بارش شهابي را رصد كنيد؟
 
براي رصد بارش شهابي كافي است كه به منطقه‌اي به دور از روشنايي شهرها برويد. برای رصد بارش‌های شهابی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید اما يك دوربين دو چشمي مي‌تواند حسابي هيجان‌انگيز باشد. . احتمال عبور شهاب از تمام قسمت‌های آسمان وجود دارد اما تراکم شهاب‌ها در مناطق نزدیک به کانون بارش بیشتر است. بنابراین بهتر است بیشتر توجه‌تان متمرکز حوالی صورت فلکی برساوش باشد. صورت فلکی برساوش حوالی نیمه‌شب از افق شمال شرقی طلوع می‌کند. صورت فلکی W_شکل ذات‌الکرسی می‌تواند راهنمای مناسبی برای پیدا کردن برساوش باشد. اگر با آسمان آشنايي نداريد از اپليكيشن‌هاي مختلف رصد آسمان روي گوشي هوشمند استفاده كنيد. اين اپليكيشن‌ها خيلي سريع شما را با آسمان آشنا مي‌كنيد.
 


ادامه مطلب
سه شنبه 24 مرداد 1396 | 8:34 PM | مهدیار |

 مام عمر خویش را در این سیاره سپری نموده اید، اما چقدر در مورد زمین زیر پای خویش می دانید؟ شاید حقایق زیادی در مورد زمین در ذهن تان هم اکنون خطور کند، ولی ما در اینجا 10 واقعیت دیگر را برای شما معرفی می کنیم، شاید برایتان تازه باشد زمین یگانه سیاره دارای صفحه هموار در منظومه شمسی است. پوسته یا قشر بیرونی زمین به مناطق مختلف بنام صفحه های هموار زمین ساختی تقسیم شده اند. این مناطق بر فراز ماگما یا خمیر مواد معدنی داخلی زمین شناور بوده و می توانند برخلاف هم حرکت کنند. هر گاه دو صفحه با هم برخورد کنند، امکان دارد یک صفحه زیر صفحه دیگر برود. این پروسه بسیار مهم است. زمانیکه گیاه های میکروسکوپی در آبها می میرند به عمق ابحار سقوط می کنند. طی مدت بسیار طولانی، بقایای این نوع حیات که سرشار از کاربن شده اند، دوباره به قسمت داخلی زمین می روند و بازسازی می شوند. این گیاهان کاربن را از اتموسفیر زمین تخلیه می کنند و در نتیجه ما را در برابر اثرات گلخانه ای نجات می دهند و مانع آنچه که در زهره اتفاق افتاده، می گردند.

 
بدون صفحه های هموار زمینی، هیچ راهی برای بازسازی کاربن وجود نداشته و در نتیجه زمین بیش از حد داغ می گردد.
  
زمین تقریبأ یک کره یا گوی است
شکل زمین را می توان بصورت کره ای که در قطبین پهن شده تصور نمود. در واقع یک گوی است، اما گردش زمین باعث می گردد تا در استوا متورم شود. بدین معنی است که اندازه گیری از قطب تا قطب دیگر حدود 43 کیلیومتر کمتر از قطر زمین در استوای آن می باشد.
با اینکه بلندترین کوه روی زمین البرز، اما دورترین کوه از مرکز زمین کوه چیمبورازو در اکوادور می باشد.
 
زمین اکثرأ از آهن، اکسیژن و سیلیکون ترکیب شده
اگر بتوانیم زمین را به ستون های جداگانه مواد معدنی تقسیم کنیم در آنصورت 32.1 درصد آهن، 30.1 درصد اکسیژن، 15.1 درصد سیلیکون و 13.9 درصد مگنیزیم می باشد. طبعأ اکثر این مقدار آهن در هسته زمین قرار دارد. اگر بتوانید به زیر زمین بروید و هسته آن را بررسی کنید، می بینید که 88 درصد از آهن تشکیل شده است.
 47 درصد پوسته یا قشر زمین را اکسیژن تشکیل داده.
 
70 درصد سطح زمین را آب پوشانیده
وقتیکه فضا نوردان برای اولین بار به فضا رفتند و با چشم سر به زمین دیدند، آن را سیاره آبی ( آبی رنگ) نامیدند و این جای تعجب نیست. زیرا 70 درصد سیاره ما را اقیانوس ها پوشانیده و 30 درصد باقیمانده آن زمین خشک و سفت است که بالاتر از سطح بحر قرار دارد. 
 
اتموسفر زمین تا 10 هزار کیلومتر گسترده است.
اولین 50 کیلومتر یا اندکی بیشتر اتموسفیر بسیار غلیظ و متراکم است، اما کل اتموسفیر تا 10 هزار کیلومتر بر سطح زمین امتداد دارد. خارجی ترین لایه اتموسفیر را، جو خارجی (exosphere) می نامند که در ارتفاع 500 کیلومتر از زمین آغاز می شود. چنانچه گفته شد این پوشش تا 10 هزار کیلومتر بالا می رود و در آن قسمت، ذرات یا عناصر آزاد و خودگردان می توانند از کشش یا گرانش جاذبه ای زمین فرار کنند و توسط باد های خورشیدی پراکنده شوند.
اما این قسمت بالائی به شدت رقیق و نازک است. قسمت عمده اتموسفیر زمین پائین نزدیک زمین قرار دارد. در واقع، 75 درصد اتموسفیر زمین در 11 کیلومتر اول بالای سطح زمین می باشد.
 
 
هسته مذاب آهنی زمین یک میدان مقناطیسی ایجاد می کند
زمین شبیه یک مقناطیس بزرگ است که در بالا و پائین و در واقع نزدیک به قطب های جغرافیایی دارای قطب های مقناطیسی می باشد. این میدان مقناطیسی از سطح زمین تا هزاران کلیومتر به دور امتداد یافته و منطقه ای را ایجاد کرده که بنام مقناطیس کره ( مگنتوسفر) یاد می شود. ما باید مدیون مقناطیس کره باشیم، زیرا در نبود آن ذرات باد های خورشیدی با زمین برخورد نموده و سطح آن را در معرض مقدار زیاد تشعشعات یا تابش های خورشیدی قرار می دهد. اما مقناطیس کره باد های خورشیدی را به دور زمین هدایت نموده و ما را در برابر آسیب آن محافظت می کند.
 
دانشمندان فکر می کنند که میدان مقناطیسی توسط هسته بیرونی مذاب زمین؛ جائیکه گرما، باعث ایجاد حرکت انتقالی گرمای ذرات هدایت شده می گردد. این امر باعث ایجاد جریان های الکتریکی می گردد که میدان مقناطیسی را بوجود می آورد.
 
 
گردش زمین بدور محورش 24 ساعت زمان نمی برد
در واقع 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه است. این مدت زمانی است که زمین یکبار بدور محور اش می چرخد و اخترشناسان آن را یک روز نجومی می نامند. پس حالا متوجه شدید که یک روز 4 دقیقه کمتر از مدتی است که قبلأ فکر می کردید. شما فکر می کنید که این زمان با گذشت هر روز زیاد می شود و طی چند ماه روز شاید شب گردد و شب روز گردد.
 
اما به یاد داشته باشید که زمین بدور خورشید می گردد. هر روز، خورشید در مقایسه با ستار های دیگر حدود 1 درجه ( به اندازه ماه در آسمان) حرکت می کند. حالا، اگر شما این گردش کوچک خورشید را که بخاطر گردش زمین بدور آن متوجه می شویم نیز اضافه کنید در آنصورت با گردش زمین بدور محور اش 24 ساعت کامل را بدست می آورید.
     
 
یک سال زمینی 365 روز نیست
در واقع 365.2564 روز است. این بار اضافه شد. 0.2564 روز، نیاز برای سال کبیسه را تکمیل می کند. به همین خاطر است که حالا در گاهنامه میلادی هر سال با عدد 4 مانند 2004، 2008 و غیره قابل تقسیم است و تا اینکه بین 100 (1900، 2100 و غیره) قابل تقسیم باشد... و چنین ادامه خواهد داشت تا زمانیکه بین 400، (1600، 200 و غیره) قابل تقسیم گردد.
 
 
زمین تنها یک قمر و دو سیاره هم مدار مدارد
چنانچه میدانید، زمین یک قمر (ماه) دارد. اما آیا میدانید که دو سیارک دیگر در یک مدار مشترک به دور زمین قفل شده اند؟ این سیارک ها بنام 3753 کرویتین و 200229AA  یاد می شوند. در مورد ماه زیاد توضیح نمی دهم، زیرا مطمئن ام که همه شما آن را به خوبی شناخته اید.
 
اما سیارک 3753 کرویتین که قطر آن 5 کیلومتر است بنام قمر یا ماه دوم زمین یاد می شود. در واقع بدور زمین نمی گردد، بلکه یک مدار هماهنگ شده با زمین دارد. این قمر دارای یک مداری است که گویا زمین را در مدار اش دنبال می کند، اما در حقیقت در یک مسیر جداگانه بدور خورشد، مدار خودش را طی می کند.
 
سیارک 200229AA فقط 60 متر قطر دارد و مدار آن بدور زمین شبیه نعل اسب است که هر 95 سال آن را به زمین نزدیک تر می سازد. طی حدود 600 سال، بنظر میرسد که زمین را در مداری شبیه مدار یک ماهواره دور بزند. دانشمندان پیشنهاد می کنند که این سیارک می تواند یک هدف خوب برای یک مأموریت اکتشافی فضایی باشد.
 
 زمین تنها سیاره ای است که در آن حیات وجود دارد
ما وجود آب را در گذشته های مریخ و ذرات لازم برای ایجاد حیات را در تیتان قمر زحل کشف نمودیم. ما می توانیم آمونیو اسید ها را در یک سحابی در اعماق فضا ببینیم، اما زمین یگانه جای است که حیات در آن کشف شده است.
 
اما اگر در سیارات دیگر هم حیات وجود داشته باشد، دانشمندان در حال آزمایشاتی اند تا ما را در یافتن این حیات کمک کند. یک مدارگرد دیگر بنام آزمایشگاه علمی مریخ، طی چند سال آینده به سوی این سیاره می رود و با تجربیاتی مجهز می باشد که می تواند حیات را در خاک این سیاره کشف کند. آنتن های بزرگ رادیویی با بررسی ستاره های دور دست، سعی می کنند تا انواع سیگنال های حیات هوشمندی را که از فضای میان ستاره ای عبور کند، بشنوند. و حالا تلسکوپ های فضایی مانند مأموریت داروین ایسا (سازمان فضایی اروپا) چنان قوی اند که می توانند حضور حیات را در دنیا های دیگر حس کنند.
 
اما فعلأ همه میدانیم که زمین یگانه جای است که حیات در آن وجود دارد و این خود یک واقعیت جالب است.


سه شنبه 24 مرداد 1396 | 8:48 AM | مهدیار |

 

واقعیت ها؛ خورشید فرمانروا منظومه شمسی 


 

خورشید البته همان ستاره کوچک ماست. با توجه به اندازه دیگر ستارگان خورشید ستاره چندان بزرگی نیست. ولی با وجود این قطرش تقریبا 180 برابر زمین است و نسبت به آلفا قنطورس که دومین ستاره نزدیک به ماست، دویست و هفتاد هزار بار به ما نزدیک تر است. بنابراین از زمین کاملا بزرگ به نظر می رسد .در حالی که بیش از چهار سال نوری طول میکشد که نور آلفا به زمین برسد نور خورشید  حداکثر   8/3 دقیقه طول میکشد تا به زمین برسد. بدین ترتیب خورشید اگر در مقایسه با بسیاری ار ستارگان کوچک است، اما اندازه و فاصله اش با زمین سبب حیاتی بسیار مطلوب در خانه ما، زمین شده است.      ایزاک آسیموف



شنبه 14 مرداد 1396 | 8:29 PM | مهدیار |

ا وجود خورشید و ستاره های نورانی دیگر، پس چرا ما همیشه آن را تاریک و سیاه می بینیم؟ 

جو زمین به علت ترکیب مولکول های تشکیل دهنده اش بخش آبی از طیف نور خورشید را بیشتر پخش می کند وهمین امر موجب میشود آسمان در طول روز به رنگ آبی و روشن دیده شود، از طرف دیگر شدت نور خورشید به حدی است که موجب رنگ باختن ستاره های کم نور در برابر خورشید میشود. ما رنگ هارا به این دلیل که نور به چشم ما باز می تابد ،اگر شیی بتواند از طیف های مختلف نور را باز بتاباند ،آن را سفید می بینیم.  زمانی که رنگ های مختلف را می بینم این امر به دلیل آن است   که فقط بخشی از طیف نور قابل مشاهده باز تابانده میشود و باقی بوسیله شی نورد نظر جذب میشود. بر روی زمین، این پدیده دلیل آبی بودن آسمان و سفیدی ابر ها است،  هر کدام از این ها رنگ منحصر بفرد خود را دارند و آن هم بدلیل نحوه پراکنده شدن و بازتاب نور توسط مولکول های موجود در هواست. این پدیده در فضا رخ نمی دهد زیرا فضا یک خلا (یعنی جایی که هوا و ماده ای نیست) کامل است تنها چیزی که می تواند بدون واسطه از آن عبور کند "نور" است، نور، به طور طبیعی مسیری مستقیم را طی میکند،بنابراین اگر بوسله جرم هایی مانند سیاره هاو قمرها بازتابنده نشود، به سادگی توسط فضا جذب میشود، البته در اینجا جذب شدن به آن معناست که به سوی چشم های ما تابانده نمی شود این مساله همچنین توضیح میدهد که چرا می توانیم سحابی ها که باید توده های گاز غیر قابل رویت باشند را ما ببینیم، ما نمی توانیم هوایی که جلویمان است ببینیم، درست است؟ دلیل این قضیه این است که در سحابی ها و کهکشانها گرد و غبار و گاز ها نور ستارگان نزدیک آن ها را بازتاب میدهند بنابر این آنها برای ما قابل رویت میشوند، البته اگر به یک سحابی برویم گاز مانند زمانی که از آن فاصله داریم دیده،نمیشود. ☄️✨



شنبه 14 مرداد 1396 | 5:19 PM | مهدیار |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
  • کد نمایش افراد آنلاین