جاذبه زمین چه شکلی است؟ /style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet">
جاذبه زمین نیروی مهمی در تاریخ بشر است و این پیوند نامرئی سبب استحکام و استقرار تمام جهان می‌شود.
جاذبه زمین چیست,تصاویر جاذبه زمین
 

جاذبه زمین پیوند نامرئی است که سبب استحکام و استقرار تمام جهان می‌شود
 
با این حال جای تعجب دارد که اندازه‌گیری دقیق این جاذبه هنوز هم کار دشواری است.
 
نیروی جاذبه به طور کلی یک نیروی فوق العاده قوی است اما در سیاره ما از یک بخش به بخش دیگر متفاوت است.
 
جاذبه زمین,شکل جاذبه زمین
نیروی جاذبه به طور کلی یک نیروی فوق العاده قوی است
 
نقشه‌های دقیق از این کشش سرنخ های قابل توجهی را در مورد اینکه دقیقا چه چیزی در سطح زمین نهفته است به ما نشان می‌دهد.
 
برخی از بهترین نقشه‌های نیروی جاذبه زمین توسط گروه ژئودزی استرالیای غربی در دانشگاه کورتین به وجود آمده است. ژئودزی مطالعه ریاضی از شکل و خواص و ویژگی‌های زمین است. این گروه داده‌های به دست آمده از ماهواره ها و مشاهدات زمینی را با یکدیگر ادغام کرده و نقشه‌هایی با بالاترین وضوح را از گرانش ایجاد می‌کنند. نتیجه این تلاش نقشه‌های گرانش محلی شش قاره سیاره زمین بوده است.
دانستنی هایی درباره جاذبه زمین, اندازه گیری نیروی جاذبه
 
این نقشه ها سرنخ هایی از اینکه چه چیزی در سطح زمین نهفته است را به ما نشان می‌دهد
 
در ادامه این خبر ما نگاهی به این نقشه‌ها خواهیم انداخت. در این نقشه دقیق مناطق آبی رنگ دارای کمترین میزان نیروی گرانش و مناطق قرمز رنگ بیشترین میزان گرانش را دارند.
 
این نقشه آمریکا جنوبی است. نیروی گرانش عظیم رشته کوه آند و ارتفاعات در شرق را می‌توان مشاهده کرد و گرانش کم در مناطق مسطح‌تر غرب برزیل نیز دیده می‌شود.
عکس جاذبه زمین روی نقشه,نقشه هایی دقیق از جاذبه زمین
 
در این نقشه آمریکا جنوبی نیروی گرانش عظیم رشته کوه آند و ارتفاعات در شرق را مشاهده می کنید
 
اروپا دارای میزان گرانش بیشتری است اگرچه بار دیگر در رشته کوه آلپ نیروی گرانش قوی‌تر آشکار است.
 
استرالیا دارای میزان نیروی گرانش کمتری است و گرانش قوی‌تر در اندونزی و پاپوآ گینه نو به سمت شمال قابل مشاهده است.
 
در اینجا آمریکای شمالی را مشاهده می‌کنید که ویژگی جغرافیایی اصلی این منطقه یعنی رشته کوه راکی و ناهمواری های غرب بیشترین میزان نیروی گرانش را دارند.
 
تصاویر جاذبه زمین, جاذبه زمین روی نقشه آمریکا
 
در آمریکا شمالی رشته کوه راکی و ناهمواری های غرب بیشترین میزان نیروی گرانش را دارند
 
آفریقا دارای نقشه پیچیده‌تری از نیروی گرانش است. نیروی گرانش بیشتر در جنوب، شمال و غرب قابل مشاهده است و ترکیبی از گرانش زیاد و کم در شرق و بخش مرکزی نیز دیده می‌شود.
 شکل جاذبه زمین,جاذبه زمین چیست
نقشه آسیا تا حدی ناقص است اما نیروی گرانش عظیم به ویژه در منطقه رشته کوه هیمالیا به طور آشکار در این نقشه قابل مشاهده است.
 
نقشه آسیا تا حدی ناقص است اما نیروی گرانش در منطقه رشته کوه هیمالیا قابل مشاهده است

 


موضوعات مرتبط: علمی

پنج شنبه 26 مرداد 1396 | 3:54 PM | مهدیار |

جونو یکی از فضاپیماهای ناسا است که به دور سیاره‌ی مشتری، بزرگترین سیاره‌ی سامانه خورشیدی، در گردش است. این فضاپیما در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و در سال ۲۰۱۶ در مدار سیاره‌ی مشتری قرار گرفت.
 درباره جونو,قطب پر تلاطم مشتری
جونو یکی از فضاپیماهای ناسا است که به دور سیاره‌ی مشتری، در گردش است
 
اسم این فضاپیما از اساطیر رومی گرفته شده است. مطابق با یک افسانه، ژوپیتر (یکی از خدایان باستان) علاقه‌ی زیادی برای پنهان شدن در پشت ابرها داشته اما همسرش جونو (یکی دیگر از خدایان باستان) می‌توانسته او را از میان ابرها ببیند. همانند این داستان، سیاره‌ی مشتری (ژوپیتر) به وسیله‌ی توده‌ی عظیمی از ابر پوشانده شده است و فضاپیمای جونو در پشت این ابرها در حال جست و جو است تا به دانشمندان ناسا برای فهمیدن و شناختن این سیاره‌ی غول پیکر کمک کند.
 
جونو چگونه به مطالعه‌ی سیاره‌ی مشتری می پردازد؟
فضاپیمای جونو در روز پنجم آگوست سال ۲۰۱۱ با موشک اطلس ۵ به فضا پرتاب شد و در تاریخ ۴ جولای ۲۰۱۶ به مدار مشتری رسید. این فضاپیما بر روی سیاره‌ی مشتری فرود نیامده است، جونو یک فضاپیمای مدارگرد می‌باشد. این نوع فضاپیماها در اطراف اجرام دیگر و به منظور مطالعه‌ی آن‌ها، در فضا پرواز کرده و یا می‌چرخند. مدارگردها در بالای اتمسفر هر سیاره، در گردش هستند. جونو در مدت حدود ۲۰ ماه چندین چرخش قطبی به دور سیاره‌ی مشتری خواهد داشت.
 آشنایی با جونو,جونو چیست
عکسی که مدارگرد جونو از ابرهای طوفانی مشتری ثبت کرده است
 
اولین چرخش جونو چیزی در حدود ۵۳٫۵ روز به طول انجامید؛ این چرخش طولانی به فضاپیما فرصت خواهد داد که سرعتش را کاهش داده و در محدوده‌ی گرانشی سیاره قرار گیرد. پس از آن، چرخش علمی جونو به مدت ۱۴ روز آغاز خواهد شد. در طی چرخش علمی، تمامی تجهیزات پژوهشی فضاپیمای جونو شروع به کار کرده و جمع‌آوری و ثبت اطلاعات آغاز می‌شود. جونو ۳۷ مرتبه در مدار سیاره‌ی مشتری چرخش خواهد داشت و به ارتفاع ۴۲۰۰ کیلومتری بالای ابرهای این سیاره خواهد رفت. در پایان این ۳۷ چرخش، این مدارگرد متوقف شده و فضاپیما به درون اتمسفر سیاره‌ی مشتری پرتاب شده و خواهد سوخت.
 
فضاپیماهای ناسا, درباره فضاپیماهای ناسا
جونو اولین عکس خود را از نواحی قطبی سیاره‌ی مشتری گرفته را مورد مطالعه قرار می‌دهد
 
تجهیزات علمی نصب شده بر روی جونو، اتمسفر مشتری، میدان مغناطیسی و میدان گرانشی این سیاره را مورد مطالعه قرار خواهند داد. میدان مغناطیسی، مجموعه‌ای از نیروهای مغناطیسی و میدان گرانشی محدوده‌ی نیروی گرانشی یک سیاره می‌باشند. جونو اولین عکس خود را از نواحی قطبی سیاره‌ی مشتری گرفته و شفق عظیمی که قطب شمال و قطب جنوب این سیاره را روشن می‌کند مورد مطالعه قرار می‌دهد.
 
بزرگترین سیاره‌ی سامانه خورشیدی,آشنایی با فضاپیماهای ناسا
کاوشگر جونو شفق های قطبی مشتری را بررسی می کند
 
جونو با اندازه‌گیری مقدار آب و آمونیاک موجود در اتمسفر سیاره‌ی مشتری به دانشمندان کمک می‌کند که بفهمند این سیاره‌ی غول پیکر چگونه شکل گرفته است. همچنین، جونو اتمسفر مشتری را در قسمت‌های زیر ابرهای عظیم آن مورد مطالعه قرار می‌دهد تا بیابد که این سیاره از چه چیزهایی تشکیل شده است. با نقشه برداری از میدان های مغناطیسی و گرانشی سیاره ی مشتری، جونو می‌تواند جرم هسته‌ی مشتری را تخمین بزند. وظیفه‌ی دیگر جونو، نمونه‌برداری از الکترون‌ها و یون‌های مگنتوسفر سیاره‌ی مشتری می‌باشد؛ این نمونه‌برداری به منظور پاسخ دادن به این سوال که چرا سیاره‌ی مشتری درخشان‌ترین شفق را در سیستم خورشیدی دارد، انجام می‌گردد.
 
قطب پر تلاطم مشتری, کارایی جونو
عکسی از قطب پر تلاطم مشتری که توسط جونو ثبت شده است
 
جونو دارای سه صفحه‌ی خورشیدی می‌باشد که انرژی را از خورشید جمع‌آوری کرده و برای تامین قدرت مورد نیاز فضاپیما مورد استفاده قرار می‌دهد. این صفحه‌های خورشیدی بر روی بدنه‌ی شش ضلعی فضاپیما به سمت بیرون گسترده می‌شوند و اندازه‌ی تقریبی آن‌ها ۲٫۶۵ متر پهنا و ۸٫۹ متر طول می‌باشد. فضاپیمای جونو و بال‌های خورشیدی آن مساحتی در حدود ۲۰ متر دارند. در هنگام چرخش در مدار، بال‌های خورشیدی جونو حدود ۴۵۰ وات الکتریسیته تولید می‌کنند که برابر با مقدار الکتریسیته‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کامپیوتر می‌باشد. در این ماموریت، کاوشگر جونو تنها نیست بلکه سه مجسمه کوچک که با مهره‌های «لگو» ساخته شده اند «جونو» را همراهی می‌کنند.  این سه مجسمه، تندیس هایی از «ژوپیتر» (رب النوع بزرگ یونان باستان و نام دیگر سیاره مشتری)، جونو (همسر ژوپیتر) و گالیه، پدر نجوم مدرن هستند.
 جونو چیست,درباره جونو
 
دانشمندان ناسا دریافته‌اند که مشتری از بقایای خورشید تشکیل شده است
 
چرا ناسا، سیاره‌ی مشتری را مورد مطالعه قرار می دهد؟
هدف از ماموریت جونو، کمک به دانشمندان برای بهتر فهمیدن نحوه‌ی شکل گرفتن مشتری و دیگر سیاره‌ها و همچنین چگونگی تغییرات آن‌ها در طول زمان، می باشد. ناسا همواره در تلاش است که جهان پیرامون زمین ما را یعنی سیستم خورشیدی و دنیای ماورای آن را شناخته و به ما نیز بشناساند. مشتری یکی از سیاره‌هایی است که به غول‌های گازی معروف هستند. این سیاره، همانند خورشید هیچگونه سطح جامدی ندارد و به طور عمده از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. باتوجه به این موضوع، دانشمندان ناسا دریافته‌اند که مشتری از بقایای خورشید تشکیل شده است؛ و از آنجائیکه مشتری یک سیاره‌ با جرم بسیار بالا می باشد دانشمندان حدس می زنند که این سیاره هنوز ترکیبات اولیه‌ی خود را حفظ کرده است و برخلاف سیاره‌های کوچک‌تر خیلی در اثر گذر زمان دچار تغییرات نشده است.
 کاوشگر جونو, فضاپیماهای ناسا
 
در زیر ابر متراکم مشتری رازهای بسیاری پنهان شده است
 
دانشمندان ناسا امیدوارند که بتوانند با مطالعه‌ی ترکیبات مشتری، چیزهای بیشتری در مورد تاریخچه و ترکیبات سیستم خورشیدی بیابند. با ۵۳ قمر رسمی دارای نام و ۱۴ قمر که هنوز نام رسمی ندارند، مشتری همانند یک ستاره در یک سیستم خورشیدی کوچک تر می‌باشد؛ به همین دلیل، دانشمندان ناسا امیدوارند که با بررسی این سیاره‌ی غول پیکر، بتوانند علاوه بر یادگیری هرچه بیشتر در خصوص سیستم خورشیدی ما، چیزهای بیشتری درمورد سیستم های سیاره‌ای اطراف ستاره‌های دوردست پیدا کنند. در زیر ابر متراکم مشتری رازهای بسیاری پنهان شده است و دانشمندان ناسا امیدوارند بتوانند با کمک جونو پرده از روی این رازها بردارند.

موضوعات مرتبط: علمی

چهار شنبه 25 مرداد 1396 | 6:3 PM | مهدیار |

 مریخ چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی تر از زمین و با سرعتی کمتر از زمین حرکت می‌کند. این سیاره نصف زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی های روی زمین است. سیاره ی سرخ همانند زمین، یخهای قطبی، دره‌های عمیق، کوه، غبار، طوفان و فصل دارد. در زیر ۱۰ حقیقت شگفت انگیز در خصوص مریخ را با هم مرور می کنیم:

 
درباره سیاره مریخ,آشنایی با مریخ
درباره سیاره مریخ,آشنایی با مریخ
سیاره مریخ نصف زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی های روی زمین است
 
۱- شما روی مریخ احساس سبکی خواهید کرد!
اگر بشر روی مریخ پای بگذارد احساس سبکی زیادی خواهد کرد. سیاره سرخ از زمین کوچکتر است و جاذبه ی سطحی کمتری نسبت به زمین، جایی که آن را خانه می نامیم دارد. شما روی سطح مریخ به میزان ۶۲٫۵ درصد جاذبه کمتری را نسبت به مقداری که در زمین به آن عادت دارید، تجربه خواهید کرد. بنابراین اگر شما روی زمین ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشید، روی مریخ فقط ۱۹ کیلوگرم وزن خواهید داشت.
 
حقایقی درباره سیاره سرخ,درباره سیاره سرخ
حقایقی درباره سیاره سرخ,درباره سیاره سرخ
اگر بشر روی مریخ پای بگذارد احساس سبکی زیادی خواهد کرد
 
۲- مریخ بلندترین کوه ها را در بین سیارات منظومه ی شمسی داراست!
کوه المپوس واقع در سیاره همسایه ی ما (مریخ) که از آتشفشانهای سپری نیز تشکیل شده، تقریبا ارتفاعی به انداره ی سه برابر کوه اورست دارد. این کوه نزدیک به ۲۲ کیلومتر ارتفاع و قطری در حدود ۶۰۰ کیلومتر دارد. این مساحت تقریبا به اندازه ی مساحت مرکزی فرانسه است. البته دانشمندان بر این عقیده اند که ممکن است این آتشفشان هنوز هم فعال باشد.
 
شناخت بیشتر مریخ, آشنایی با علم نجوم
شناخت بیشتر مریخ, آشنایی با علم نجوم
کوه مرتفع ِ المپوس در مریخ
 
۳- چه کسی مریخ را کشف کرد؟
از آنجا که دیدن مریخ با چشم غیر مسلح برای هزاران سال امکانپذیر بوده، تقریبا ناممکن است که بگوییم چه کسی اولین کاشف مریخ بوده است. در سال ۱۶۰۹ گالیلئو گالیله اخترشناس ایتالیایی مریخ را با یک تلسکوپ اولیه روئیت کرد تا عنوان پدر مشاهدت نجومی را به خود اختصاص دهد. اخترشناس آلمانی کریستین هایگنز با استفاده از یک تلسکوپ پیشرفته در سال ۱۶۵۹ تصویری از مریخ را ترسیم کرد.
 
۴- سیاره قاهره
معادل واژه مریخ در زبان عربی قاهره است. چرا که ظاهرا بنیان گذاری ِ شهر قاهره در روزی بوده است که مریخ به وضوح در آسمان دیده می شده است.
 
نشانه های حیات در مریخ,حقیقت هایی درباره سیاره سرخ
نشانه های حیات در مریخ,حقیقت هایی درباره سیاره سرخ
در سال ۱۶۰۹ گالیلئو گالیله اخترشناس ایتالیایی مریخ را با یک تلسکوپ اولیه روئیت کرد
 
۵- یک سال مریخی
یک سال مریخی برابر ۶۸۷ روز زمینی است و هر روز آن ۴۰ دقیقه از روزهای زمینی بلندتر است.
 
۶- نزدیکی مریخ به زمین
در سال ۲۰۰۳ مریخ به نزدیکترین فاصله ی خود از زمین در ۶۰۰۰۰ سال اخیر رسید که این فاصله برابر ۵۵٫۷ میلیون کیلومتر بوده است. مطابق گزارش ناسا مریخ تا سال ۲۲۸۷ نیز به فاصله ای کمتر از این مقدار با زمین نخواهد رسید.
 
عکس های جالب از مریخ, شناخت بیشتر مریخ
عکس های جالب از مریخ, شناخت بیشتر مریخ
عکسی که تلسکوپ فضایی هابل از مریخ گرفته
 
۷- عصر یخبندان
عکسهای راداری به ما نشان می دهند که مریخ یک دوره یخبندان را پشت سر گذاشته، دوره ای که ۴۰۰ هزار سال پیش به پایان رسیده است.
 
آشنایی با علم نجوم،نشانه های حیات در مریخ
آشنایی با علم نجوم،نشانه های حیات در مریخ
مریخ نورد کنجکاوی در سیاره ی سرخ
 
۸- نشانه های حیات
در سال ۲۰۱۴ مریخ نورد کنجکاوی مقادیر اندکی از گاز متان در مریخ پیدا کرد. در همان روزها دانشمندان ناسا بیان کردند که: “این نمیتواند نشانی از حیات و یا حضور اتفاقی گاز متان در جو مریخ محسوب شود اما می تواند به عنوان نشانه هایی از حیات در گذشته های بسیار دور این سیاره قلمداد گردد.”
 
۹- آب در مریخ
در ماه سپتامبر دانشمندان نشانه هایی از جریان آب شور را روی سطح سیاره سرخ در اوقات تابستانی اش کشف کردند.
 
آشنایی با مریخ, نام دیگر سیاره مریخ
آشنایی با مریخ, نام دیگر سیاره مریخ
تصویری از رگه های بجای مانده از حرکت آب روان در سطح مریخ
 
۱۰- بشر در مریخ
ناسا برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰ یک ایستگاه “مستقل از زمین” در مریخ بنا کند. ناسا می گوید: “به مانند برنامه آپولو، در این سفر ما کلیه نیازمندی های نوع بشر را به همراه خواهیم داشت، اما این بار بر خلاف آپولو ما برای ماندن می رویم.” در دهه های پیش رو ناسا قدمهایی را در جهت تاسیس یک ایستگاه انسانی در جایی فراتر از زمین خواهد برداشت.
 
ما به دنبال ظرفیت های انسان در یادگیری و انجام زندگی پایدار در ورای زمین برای بازه های طولانی تری هستیم. هر سفری به مریخ در هر رفت یا برگشت، ماه های زیادی به طول خواهد انجامید و در این سفرها گزینه ای به عنوان بازگشت های زود هنگام در دسترس نخواهد بود.

موضوعات مرتبط: علمی

چهار شنبه 25 مرداد 1396 | 10:46 AM | مهدیار |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
  • کد نمایش افراد آنلاین